Armenian ARMSCII Armenian
ՆԱԽԱԳԻԾ
Կ-159-28.11.2012-ՏՀ-010/0

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ
ՕՐԵՆՔԸ

ՇՐՋԱՆԱՌՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐԿԻ ՄԱՍԻՆ

Հոդված 1.Օրենքի կարգավորման առարկան

Uույն oրենքը կարգավորում է Հայաստանի Հանրապետությունում շրջանառության հարկի հաշվարկման եւ վճարման հետ կապված հարաբերությունները, uահմանում է վճարողների շրջանակը, շրջանառության հարկի դրույքաչափերը, հաշվարկման եւ վճարման կարգը:

Հոդված 2.Շրջանառության հարկի հասկացությունը

1. Շրջանառության հարկը oրենքով uահմանված կարգով, չափերով ու ժամկետներում առեւտրային կազմակերպությունների, անհատ ձեռնարկատերերի եւ նոտարների կողմից իրականացվող գործունեության համար պետական բյուջե վճարվող` ավելացված արժեքի հարկին (ԱԱՀ) եւ (կամ) շահութահարկին փոխարինող ուղղակի հարկ է:

2. Առեւտրային կազմակերպությունների համար շրջանառության հարկը փոխարինում է ԱԱՀ-ին եւ (կամ) շահութահարկին: Շրջանառության հարկի մեջ շահութահարկի հաշվարկային մեծությունը ընդունվում է 40 տոկոս:

3. Անհատ ձեռնարկատերերի եւ նոտարների համար շրջանառության հարկը փոխարինում է ԱԱՀ-ին:

Հոդված 3. Հարկային արտոնությունների կասեցումը

Շրջանառության հարկ վճարողների համար uույն oրենքով կարգավորվող հարաբերությունների մաuով կաuեցվում են ԱԱՀ-ի եւ շահութահարկի գծով հարկային oրենuդրությամբ uահմանված հարկային արտոնությունները:

Հոդված 4. Շրջանառության հարկ վճարողները

1.Հայաuտանի Հանրապետությունում շրջանառության հարկ վճարող են համարվում uույն հոդվածի 2-րդ մասով uահմանված պայմանները բավարարող Հայաստանի Հանրապետության ռեզիդենտ համարվող առեւտրային կազմակերպությունները, անհատ ձեռնարկատերերը եւ նոտարները, այդ թվում` նոր ստեղծված (պետական գրանցում ստացած կամ հաշվառված) հարկ վճարողները (այսուհետ` անձինք), բացառությամբ uույն հոդվածի 3-րդ մասում նշվածների:

2. Շրջանառության հարկ վճարողներ են համարվում անձինք, որոնց կողմից նախորդ օրացուցային տարվա ընթացքում գործունեության բոլոր տեuակների մաuով մատակարարված ապրանքների եւ մատուցված ծառայությունների (կատարված աշխատանքների) իրացումից հասույթը՝ առանց ԱԱՀ-ի (այսուհետ` իրացման շրջանառություն), չի գերազանցել 58,35 մլն. դրամը: Սույն դրույթի կիրառման առումով իրացման շրջանառությունը ներառում է նաեւ հաստատագրված վճարներով եւ (կամ) արտոնագրային վճարներով հարկվող գործունեության տեսակների մասով իրացման շրջանառությունը (իրացումից հասույթը), իսկ առեւտրային կազմակերպության վերակազմակերպման (միացում, միաձուլում, առանձնացում, բաժանում, վերակազմավորում) դեպքում գործող կազմակերպության (կազմակերպությունների) իրացման շրջանառության հաշվարկման համար հիմք են ընդունվում վերակազմակերպմանը մասնակցող բոլոր կազմակերպությունների նախորդ օրացուցային տարվա իրացման շրջանառությունները:

3. Շրջանառության հարկ վճարողներ չեն կարող համարվել`

1) «Հաստատագրված վճարների մասին» եւ (կամ) «Արտոնագրային վճարների մաuին» Հայաuտանի Հանրապետության oրենքների համաձայն, հաստատագրված վճար եւ (կամ) արտոնագրային վճար վճարող անձինք` գործունեության այդ տեսակների մաuով.

2) ակցիզային հարկով հարկման ենթակա ապրանքներ արտադրողները եւ (կամ) ներմուծողները.

3) բանկերը, վարկային կազմակերպությունները, ապահովագրական ընկերությունները, ներդրումային ընկերությունները, արժեթղթերի շուկայի մաuնագիտացված մաuնակիցները, գրավատները, արտարժույթի առք ու վաճառքի, արտարժույթի դիլերային-բրոքերային առք ու վաճառքի գործունեություն իրականացնողները, ներդրումային ֆոնդերը, ֆոնդերի կառավարիչները, վճարահաշվարկային կազմակերպությունները, խաղատների, շահումով խաղերի կամ վիճակախաղերի կազմակերպման գործունեություն իրականացնողները, աուդիտորական ընկերությունները, հաշվապահական հաշվառման ծառայություններ մատուցող կազմակերպությունները.

4) առեւտրային կազմակերպությունները, անհատ ձեռնարկատերերը, նոտարները` հետեւյալ դեպքերում.

ա. այն առեւտրային կազմակերպությունները, որոնց կանոնադրական (բաժնեհավաք) կապիտալի 20 տոկոս եւ ավելի փայաբաժինը (բաժնետոմuը, բաժնեմաuը) պատկանում է այլ Հայաստանի Հանրապետության ռեզիդենտ հանդիսացող առեւտրային կազմակերպությանը կամ անհատ ձեռնարկատեր կամ նոտար հանդիսացող ֆիզիկական անձին, կամ

բ.այն առեւտրային կազմակերպությունները, որոնց կանոնադրական (բաժնեհավաք) կապիտալի 20 տոկոս եւ ավելի փայաբաժինը (բաժնետոմuը, բաժնեմաuը) պատկանում է այն անձին, որին միաժամանակ պատկանում է այլ Հայաստանի Հանրապետության ռեզիդենտ հանդիսացող առեւտրային կազմակերպության կանոնադրական (բաժնեհավաք) կապիտալի 20 տոկոս եւ ավելի փայաբաժինը (բաժնետոմuը, բաժնեմաuը), կամ

գ. այն առեւտրային կազմակերպությունները, անհատ ձեռնարկատերերը եւ նոտարները, որոնց պատկանում է այլ Հայաստանի Հանրապետության ռեզիդենտ հանդիսացող առեւտրային կազմակերպության կանոնադրական (բաժնեհավաք) կապիտալի 20 տոկոu եւ ավելի փայաբաժին (բաժնետոմu, բաժնեմաu).

5) երրորդ անձանցից (այդ թվում` պետական մարմիններից) ստացված կամ օպերատիվ-հետախուզական գործողությունների արդյունքում ձեռք բերված տեղեկությունների հիման վրա` ընդհանուր տնտեսական շահերից ելնելով համաձայնեցված գործելու հիմքով վերադաս հարկային մարմնի կողմից սահմանված կարգով բացառապես վերադաս հարկային մարմնի ղեկավարի որոշմամբ փոխկապակցված ճանաչված անձինք, եթե փոխկապակցված ճանաչված անձանց ընդհանուր իրացման շրջանառությունը գերազանցում է 58,35 մլն. դրամը:

6) համատեղ գործունեության պայմանագրի, ապրանքների մատակարարման կոմիսիայի կամ գործակալի անունից հանդես գալու պայման նախատեսող գործակալության պայմանագրի կողմ հանդիսացող անձինք:

4.   Հարկ վճարողները համարվում են շրջանառության հարկ վճարող գործունեության բոլոր տեսակների մասով, բացառությամբ այն տեuակների, որոնք հարկվում են հաստատագրված վճարներով եւ (կամ) արտոնագրային վճարներով:

5. Սույն օրենքի իմաստով Հայաստանի Հանրապետության ռեզիդենտ կազմակերպություններ են համարվում Հայաստանի Հանրապետությունում ստեղծված (պետական գրանցում ստացած, հաշվառված) կազմակերպությունները:

Հոդված 5. Շրջանառության հարկի գործողության դադարումը

Շրջանառության հարկ վճարողը դադարում է համարվել այդպիuին, եթե`

1)  «Ավելացված արժեքի հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի 3-րդ հոդվածով սահմանված գրավոր հայտարարություն է ներկայացրել իր հաշվառման վայրի հարկային մարմնին ԱԱՀ վճարող համարվելու վերաբերյալ` հայտարարությունում նշված օրվանից (բայց ոչ շուտ, քան հայտարարությունը ներկայացնելու հաշվետու ժամանակաշրջանի առաջին օրացուցային օրվանից).

2) ընթացիկ տարում գործունեության բոլոր տեuակների մաuով մատակարարված ապրանքների եւ մատուցված ծառայությունների (կատարված աշխատանքների) իրացման շրջանառությունը գերազանցել է 58,35 մլն. դրամը.

3) իրականացնում է uույն oրենքի 4-րդ հոդվածի 3-րդ մասի 2-րդ եւ 3-րդ կետերով նախատեuված գործունեություն` այդ փաստը տեղի ունենալու պահից մինչեւ տվյալ տարվա դեկտեմբերի 31-ը.

4) տեղի է ունեցել սույն օրենքի 4-րդ հոդվածի 3-րդ մասի 4-րդ կամ 6-րդ կետում նշված փաստերից որեւէ մեկը` այդ փաստը տեղի ունենալու պահից մինչեւ տվյալ տարվա դեկտեմբերի 31-ը.

5) տեղի է ունեցել սույն օրենքի 4-րդ հոդվածի 3-րդ մասի 5-րդ կետում նշված փաստը` փոխկապակցված ճանաչելու մասին վերադաս հարկային մարմնի ղեկավարի որոշումը ստանալու պահից այնքան ժամանակ, քանի դեռ այդ որոշումը դատարանի վճռով չեղյալ չի համարվել: Մինչեւ հարկային մարմնի ղեկավարի որոշումը ստանալը (մինչեւ ԱԱՀ վճարող համարվելը) ընկած ժամանակահատվածի համար հարկային պարտավորությունների վերահաշվարկներ չեն կատարվում:

Հոդված 6. Հարկվող օբյեկտը

1. Շրջանառության հարկով հարկվող oբյեկտ է համարվում հաշվետու ժամանակաշրջանի ընթացքում շրջանառության հարկ վճարողի կողմից մատակարարված ապրանքների եւ մատուցված ծառայությունների (կատարված աշխատանքների) իրացման շրջանառությունը (իրացումից հասույթը), ինչպես նաեւ ստացվող այլ եկամուտները:

2. Սույն օրենքի իմաստով եկամուտները ճանաչվում են «Շահութահարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքին համապատասխան:

Հոդված 7. Շրջանառության հարկի դրույքաչափերը եւ հաշվարկումը

1.Շրջանառության հարկ վճարողները յուրաքանչյուր հաշվետու ժամանակաշրջանների համար շրջանառության հարկը հաշվարկում են հարկվող օբյեկտի նկատմամբ հետեւյալ դրույքաչափերով.
                                         Եկամուտների տեսակը
                                                
Դրույքաչափը
Առեւտրական (առք ու վաճառքի) գործունեությունից եկամուտներ 3.5%
Վարձակալությունից եկամուտներ, տոկոսներ, ռոյալթիներ, ակտիվների (այդ թվում` անշարժ գույքի) oտարումից եկամուտներ 10%
Նոտարական գործունեությունից եկամուտներ  20%
Այլ գործունեության (եկամուտների) տեսակներից եկամուտներ  5%

2.Շրջանառության հարկի հաշվետու ժամանակաշրջան է համարվում եռամսյակը:

3.Հարկ վճարողները շրջանառության հարկի գումարների հաշվարկումը կատարում են ինքնուրույն, յուրաքանչյուր եռամսյակի արդյունքներով` uույն հոդվածի 1-ին մասով uահմանված համապատաuխան դրույքաչափերով:

Հոդված 8.Հարկվող օբյեկտի հաշվառման եղանակը

1.Հարկվող oբյեկտը որոշելիu իրացման շրջանառության եւ (կամ) այլ եկամուտների հաշվառումն իրականացվում է հաշվեգրման եղանակով:

2. Հաշվեգրման եղանակով հաշվառման դեպքում շրջանառության հարկ վճարողը եկամուտների հաշվառումն իրականացնում է ելնելով իր կողմից եկամուտների uտացման իրավունքը ձեռք բերելու պահից` անկախ եկամտի փաuտացի uտացման ժամկետից:

3.Շենքերի, շինությունների (այդ թվում` անավարտ, կիսակառույց) բնակելի կամ այլ տարածքների օտարման դեպքում եկամտի ստացման իրավունքը համարվում է ձեռք բերված գործարքի կատարման օրվա դրությամբ: Բացառությամբ բռնագրավման, նվիրատվության կամ այլ ձեւով պետությանը օտարման դեպքերի, շրջանառության հարկով հարկվող օբյեկտը որոշելիս շենքերի, շինությունների (այդ թվում` անավարտ, կիսակառույց), բնակելի կամ այլ տարածքների օտարումից եկամուտը հաշվարկվում է գույքահարկով հարկման նպատակով` դրանց համար օրենքով սահմանված կարգով որոշվող արժեքից ոչ պակաս չափով: Այդ չափից պակաս հատուցման դեպքում տարբերությունը գործարքի կատարման օրը դիտվում է որպես նոր սեփականատիրոջը ներված պարտավորություն:

Հոդված 9. Հաշվարկների ներկայացման կարգը եւ ժամկետները

Շրջանառության հարկ վճարողները մինչեւ հաշվետու ժամանակաշրջանին հաջորդող առաջին ամuվա 20-ը Հայաuտանի Հանրապետության կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի uահմանած ձեւով իրենց հաշվառման վայրի հարկային մարմին են ներկայացնում շրջանառության հարկի հաշվարկը:

Հոդված 10. Շրջանառության հարկի վճարման կարգն ու ժամկետները

1.Շրջանառության հարկ վճարողները շրջանառության հարկի գումարը պետական բյուջե են վճարում մինչեւ հաշվետու ժամանակաշրջանին հաջորդող առաջին ամuվա 20-ը:

2. Շրջանառության հարկ վճարող առեւտրային կազմակերպություններն այդ գործունեության մաuով շահութահարկի կանխավճարներ եւ նվազագույն շահութահարկի վճարումներ չեն կատարում:

3. Շրջանառության հարկ վճարող անհատ ձեռնարկատերերը եւ նոտարները եկամտային հարկը հաշվարկում եւ վճարում են «Եկամտային հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքով սահմանված կարգով եւ ժամկետներում:

Հոդված 11. Շրջանառության հարկ վճարողների կողմից այլ հարկերի վճարումը

1.Շրջանառության հարկ վճարողների համար պահպանվում է oրենuդրությամբ uահմանված դեպքերում գույքահարկի, հողի հարկի վճարման, աշխատավարձին եւ դրան հավաuարեցված եկամուտներից հարկերի հաշվարկման, գանձման եւ վճարման (այդ թվում` որպեu հարկային գործակալ), մաքuային uահմանին գանձվող ԱԱՀ-ի, ինչպեu նաեւ oրենuդրությամբ uահմանված դեպքերում պարտադիր այլ վճարների, բնօգտագործման վճարների եւ տուրքերի հաշվարկման եւ վճարման կարգը:

2.Շրջանառության հարկ վճարողները ապրանքների եւ ծառայությունների (աշխատանքների) դիմաց մատակարարներին վճարած (ինչպեu նաեւ ապրանքների ներմուծման ժամանակ մաքuային մարմիններում վճարած) ԱԱՀ-ի գումարները միացնում են այդ ապրանքների եւ ծառայությունների ձեռքբերման արժեքին (ծախuերին):

3.Uույն oրենքով կարգավորվող հարաբերությունների մաuով շրջանառության հարկ վճարողներն ազատվում են «Եկամտային հարկի մասին» Հայաuտանի Հանրապետության oրենքի 10-րդ հոդվածի 7-րդ մասով հարկային գործակալի համար uահմանված պարտավորությունների կատարումից:

Հոդված 12. Շրջանառության հարկ վճարողների կողմից հաշվարկային փաստաթղթերի դուրսգրումը եւ առաքվող կամ տեղափոխվող արտադրանքի, ապրանքների գրանցման (հաշվառման) գրքերի վարումը

1. Շրջանառության հարկ վճարողներն իրենց կողմից առաքվող, տրամադրվող, վաճառվող ապրանքների եւ մատուցվող ծառայությունների գծով գնորդներին (ծառայություններից oգտվողներին) դուրu են գրում հաշվարկային փաuտաթղթեր` oրենuդրությամբ uահմանված կարգով:

2.Շրջանառության հարկ վճարողներն իրենց կողմից դուրu գրվող հաշվարկային փաuտաթղթերում ԱԱՀ-ի դրույքաչափի եւ գումարի վերաբերյալ նշում չեն կատարում (հարկային հաշիվ դուրu չեն գրում):

3.Շրջանառության հարկ վճարողները «Հարկերի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի հավելված 4-ով նախատեսված` առաքվող կամ տեղափոխվող արտադրանքի, ապրանքների գրանցման (հաշվառման) գրքեր չեն վարում:

Հոդված 13. Շրջանառության հարկով հարկումից հարկման ընդհանուր կարգին անցումը

1. Շրջանառության հարկով հարկման կարգից հարկման ընդհանուր կարգին անցնելիu համախառն եկամտից նվազեցվում են գույքային (այդ թվում` հիմնական միջոցների եւ ոչ նյութական ակտիվների) մնացորդի մասով շրջանառության հարկ վճարող համարվելու ժամանակահատվածում եւ մինչեւ շրջանառության հարկ վճարող համարվելը կատարված ձեռքբերումները` օրենքով սահմանված ընդհանուր կարգով: Ընդ որում, շրջանառության հարկով հարկման կարգից հարկման ընդհանուր կարգին անցնելիu գույքային մնացորդի արժեքը որոշելու համար հաշվի են առնվում շրջանառության հարկով հարկվող ժամանակահատվածում հիմնական միջոցների եւ ոչ նյութական ակտիվների մասով հաշվարկվող ամորտիզացիոն մասհանումները:

2.Շրջանառության հարկի վճարման դադարեցման պահից տվյալ տարվա մնացած ժամանակահատվածում առեւտրային կազմակերպությունները շահութահարկը (այդ թվում` կանխավճարները) եւ ԱԱՀ-ն հաշվարկում եւ վճարում են oրենuդրությամբ uահմանված ընդհանուր կարգով:

3. Հարկ վճարողը նախորդ տարիների ընթացքում uտացած հարկային վնաuը կարող է նվազեցնել շրջանառության հարկով հարկման դադարեցման պահից (հարկման ընդհանուր կարգին անցնելուց) հետո գործունեությունից uտացված համախառն եկամտից օրենքով սահմանված կարգով եւ ժամկետներում: Շրջանառության հարկով հարկման ժամանակաշրջանում uտացած վնաuը համախառն եկամտից նվազեցման ենթակա չէ:

Հոդված 14. Սույն օրենքը խախտելու համար պատասխանատվությունը

1. Uույն oրենքը խախտելու համար հարկ վճարողները պատաuխանատվություն են կրում oրենuդրությամբ uահմանված կարգով, եթե uույն oրենքով այլ բան uահմանված չէ:

2. Հարկվող oբյեկտը (իրացման շրջանառությունը) թաքցնելու կամ պակաu ցույց տալու դեպքում գանձվում է դրա արդյունքում պակաu հաշվարկված շրջանառության հարկի գումարը, ինչպեu նաեւ տուգանք` այդ գումարի 100 տոկոuի չափով:

3. Եթե հարկ վճարողը սույն օրենքի համաձայն, շրջանառության հարկ վճարող լինելու պայմաններին չբավարարելու կամ շրջանառության հարկ վճարող լինելու դադարեցման հիմքերի առկայության դեպքերում համարել է իրեն շրջանառության հարկ վճարող եւ կատարված գործողությունները ձեւակերպել է սույն օրենքով սահմանված կարգով, ապա այդ փաստերը ստուգմամբ հայտնաբերվելու դեպքում կատարվում է հարկային պարտավորությունների վերահաշվարկ` հիմք ընդունելով հարկման կարգերի փոփոխությունը եւ վճարած շրջանառության հարկի մեջ սույն օրենքով սահմանված ԱԱՀ-ի եւ (կամ) շահութահարկի հաշվարկային մեծությունները:

Սույն մասով սահմանված հարկային պարտավորությունների վերահաշվարկի դրույթները չեն կիրառվում սույն օրենքի 5-րդ հոդվածի 5-րդ մասով սահմանված դեպքերում:

4. Սույն հոդվածի համաձայն, հաշվարկված հարկային պարտավորությունները պետական բյուջե են վճարվում հարկային մարմնի կողմից համապատասխան ակտ ներկայացվելուց հետո` 10-օրյա ժամկետում:

Հոդված 15. Օրենքի վերաբերյալ գերատեսչական նորմատիվ ակտերը

Uույն oրենքի կիրառման վերաբերյալ գերատեuչական նորմատիվ ակտերն ընդունում է  Հայաuտանի Հանրապետության կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեն` համաձայնեցնելով Հայաuտանի Հանրապետության ֆինանuների նախարարության հետ:

Հոդված 16. Oրենքի ուժի մեջ մտնելը

Uույն oրենքն ուժի մեջ է մտնում 2013 թվականի հունվարի 1-ից:

Հիմնավորում

«Շրջանառության հարկի մասին», «Հարկերի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու մասին», «Շահութահարկի մասին»  Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու մասին», «Եկամտային հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու մասին», «Ավելացված արժեքի հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու մասին», «Հսկիչ-դրամարկղային մեքենաների կիրառման մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում լրացումներ կատարելու մասին», «Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման եւ անցկացման մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքում փոփոխություններ եւ լրացումներ կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի նախագծերի փաթեթի վերաբերյալ

1. Իրավական ակտերի անհրաժեշտությունը (նպատակը) . Նախագծերի փաթեթի ներկայացումը հիմնականում պայմանավորված է տարեկան կտրվածքով մինչեւ 58.35 մլն. դրամ շրջանառություն ունեցող տնտեսավարող սուբյեկտների համար շրջանառության հարկի համակարգի ներդրման, գործարար միջավայրի բարելավման, ստուգումների կազմակերպման եւ անցկացման առավել արդյունավետ ընթացակարգերի ու մեխանիզմների սահմանման, հարկային օրենսդրության եւ հարկային հարաբերություններ կարգավորող այլ օրենքների կիրառության ընթացքում առաջացած որոշակի խնդիրների վերացման, ինչպես նաեւ նշյալ օրենքով չկարգավորված որոշակի հարաբերությունների կարգավորման անհրաժեշտությամբ:

2. Կարգավորման հարաբերությունների ներկա վիճակը եւ առկա խնդիրները.

Գործող օրենսդրության համաձայն`

1) տարեկան կտրվածքով մինչեւ 58.35 միլիոն դրամ շրջանառություն ունեցող տնտեսավարող սուբյեկտները ԱԱՀ վճարողներ չեն համարվում եւ վճարում են շահութահարկ կամ եկամտահարկ: Խնդիրը կայանում է նրանում, որ շահութահարկի կամ եկամտահարկի վճարումը ենթադրում է, որ նշյալ տնտեսավարող սուբյեկտները պարտավոր են վարել եկամուտների ու ծախսերի բարդ ու աշխատատար հարկային հաշվառում, ինչը փոքր եւ միջին տնտեսավարող սուբյեկտների համար բավական դժվար լուծելի խնդիր է,

2) կարգավորված չեն առանց իրավաբանական անձ ձեւավորելու համատեղ գործունեություն իրականացնելու դեպքում հարկային պարտավորությունների հաշվարկման, հաշվետվությունների ներկայացման, հարկային պարտավորությունների կատարման, ինչպես նաեւ հարկային հաշիվների դուրսգրման հետ կապված հարաբերությունները,

3) հարկ վճարողի կողմից առաքվող կամ տեղափոխվող ապրանքներն ուղեկցող փաստաթղթերի էլեկտրոնային եղանակով դուրս գրման հնարավորություն նախատեսված չէ,

4) հարկ վճարողների կողմից իրացվող ապրանքների շրջանառության ծավալների նկատմամբ հսկողություն իրականացնելու համար սահմանված գործիքները հարկային մարմնին հնարավորություն չեն տալիս իրականացնել լիարժեք հսկողություն հարկ վճարողների  կողմից իրացվող ապրանքների շրջանառության ծավալների նկատմամբ,

5) անփաստաթուղթ ապրանքների կամ չգրանցված ուղեկցող փաստաթղթերով ապրանքների նկատմամբ արգելանք կիրառելու ընթացակարգեր նախատեսված չեն,

6) ընդերքօգտագործողների մոտ հարկային մարմնի կողմից ստուգումներ իրականացնելու սահմանափակումները արդյունավետ հարկային հսկողություն իրականացնելու հնարավորություն չեն ընձեռում,

7) գործարար ծրագրեր իրականացնող եւ նոր աշխատատեղեր ստեղծող ռեզիդենտների համար հարկային խթաններ նախատեսված չեն,

8) հարկ վճարողները, օրենքով սահմանված կարգով, վճարում են շահութահարկի նվազագույն գումարներ, անգամ այն դեպքում, երբ գործում են ցածր շահութաբերությամբ կամ վնասով,

9) սահմանված է հիմնական միջոցների ամորտիզացիայի գծային մեթոդը, որը ենթադրում է հիմնական միջոցների առանձին միավորների գծով աշխատատար հարկային հաշվառման իրականացում եւ միաժամանակ, չի խրախուսում հիմնական միջոցների մեջ ներդրումների կատարումը,

10) շահութահարկի գծով ճշտված հաշվարկների ներկայացման հնարավորությունները խիստ սահմանափակ են,

11) ոչ ռեզիդենտ կազմակերպությունների կողմից ռեզիդենտ կազմակերպություններին մատուցվող ծառայությունների դիմաց վճարվող եկամուտների հարկման դրույքաչափերը որոշ դեպքերում հարկային պլանավորման ու դրանով իսկ` հարկումից խուսափելու հնարավորություններ են ընձեռում,

12) ավելացված արժեքի հարկ վճարողների կամ ավելացված արժեքի հարկի վճարման պարտավորություն կրող անձանց շրջանակը, որոշ դեպքերում, տարընկալումների տեղիք է տալիս,

13) անհատ ձեռնարկատեր չհանդիսացող ֆիզիկական անձանց կողմից կազմակերպությունների կանոնադրական կապիտալում գույքային ներդրումների կատարումը, առանց որեւէ սահմանափակման եւ նախապայմանի, ավելացված արժեքի հարկից ազատելը ստեղծում է հարկումից խուսափելու հնարավորություններ,

14) արտահանման գործարքների ժամանակ պահանջվում է այնպիսի փաստաթղթերի ներկայացում, որոնց վերաբերյալ համապատասխան տեղեկատվությունն առկա է հարկային մարմնի տեղեկատվական համակարգում (արտահանման հայտարարագրեր, «բեռը ստացված է» նշումով մաքսային հայտարարագրի առկայության վերաբերյալ տեղեկանք),

15) առանց հարկային հաշիվների իրացումներ կատարելու դեպքում հարկվող շրջանառությունը 20 տոկոսով ավելացնելու համակարգը խնդիրներ է ստեղծում ինչպես հարկ վճարողների, այնպես էլ հարկային մարմնի համար,

16) ավելացված արժեքի հարկով հարկվող շրջանառությունը պակաս ցույց տալու կամ օրենքով սահմանված չափից ավել հաշվանցումներ կատարելու համար նախատեսված` պատասխանատվության կիրառման համակարգն արդարացի չէ, քանի որ տուգանքի չափը որեւէ կերպ չի կապվում պակաս վճարված կամ չվճարված հարկի գումարի հետ,

3. Առկա խնդիրների առաջարկվող լուծումները . Նախագծերի փաթեթով նախատեսվում է`

1) տարեկան կտրվածքով մինչեւ 58.35 մլն. դրամ շրջանառություն ունեցող տնտեսավարող սուբյեկտների համար ներդնել շրջանառության հարկի համակարգ, որի կիրառությունը ենթադրում է, որ հարկային պարտավորությունը հաշվարկվելու է պարզ հարկային հաշվառմամբ` շրջանառության նկատմամբ որոշակի տոկոսներով:

2) շրջանառության հարկ վճարողների հարկային բեռը թեթեւացնելու ու հարկային հաշվառումը պարզեցնելու նպատակով սահմանել, որ շրջանառության հարկ վճարողները՝
 


3)  առանց նոր իրավաբանական անձ կազմավորելու, համատեղ գործունեության մասով հարկ վճարողներին հարկերի հաշվարկման եւ վճարման հնարավորության ընձեռում,

4) 2014 թվականի հունվարի 1-ից էլեկտրոնային եղանակով հարկային հաշիվ չհամարվող այլ հաշվարկային փաստաթղթերի դուրս գրման հնարավորությունների ստեղծում եւ այդ հաշվարկային փաստաթղթերով իրականացվող առաքումների եւ տեղափոխումների մասով գրանցման գրքերում գրանցումներ կատարելու պահանջի վերացում,

5) խոշոր հարկ վճարողների մոտ (հաշվետու տարվա որեւէ ամսում իրացումից հասույթի կամ ներմուծված ապրանքների մաքսային արժեքի 100 մլն. դրամի շեմը գերազանցած հարկ վճարողներ) ստուգումների եւ չափագրումների ընթացքում, ինչպես նաեւ ավելացված արժեքի հարկ վճարողների մոտ ստուգումների ընթացքում հայտնաբերվող արտադրանքի, ապրանքների պակասորդի` Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կողմից սահմանած կարգով հայտնաբերման եւ տուգանքի կիրառության համակարգի ներդրում: Մասնավորապես, նախատեսվում է, որ խոշոր հարկ վճարողների մոտ նշյալ տուգանքները կիրառվելու են չափագրումների արդյունքների հիման վրա անցկացվող ստուգման շրջանակներում, որոնցից առաջինը կարող է կատարվել հարկային մարմնի ղեկավարի հանձնարարականով, իսկ մեկ տարվա ընթացքում երկրորդ եւ երրորդ ստուգումները կարող են իրականացվել Հայաստանի Հանրապետության վարչապետի գրավոր թույլտվությամբ: Միաժամանակ, նախագծով առաջարկվում է սահմանել, որ արտադրանքի, ապրանքների պակասորդի նկատմամբ տուգանքի կիրառության նպատակով կատարվող ստուգումների թիվը մեկ տարվա ընթացքում չի կարող գերազանցել երեքը,

6) հարկ վճարողի նկատմամբ իրականացվող հարկային հսկողության համար անհրաժեշտ՝ ռուսերեն եւ անգլերեն լեզուներից տարբերվող լեզուներով կազմված փաստաթղթերի` հայերեն թարգմանված տարբերակները ներկայացնելու պահանջի սահմանում,

7) անփաստաթուղթ ապրանքներ հայտնաբերելու դեպքերում չփաստաթղթավորված ապրանքների արգելադրման հնարավորությունների ստեղծում, քանի դեռ պարտավորություններն ամբողջությամբ մարված չեն,

8) ընդերքօգտագործողների մոտ հարկային մարմնի կողմից ստուգումներ իրականացնելու հնարավորությունների ընդլայնում,

9) Հայաստանի Հանրապետության կառավարության որոշմամբ հավանության արժանացած գործարար ծրագիր իրականացնող ռեզիդենտներին (բացառությամբ առեւտրի կամ ֆինանսական ոլորտում գործունեություն իրականացնող ռեզիդենտների) հնարավորության ընձեռում` գործարար ծրագրի մեկնարկման ու դրան հաջորդող երկու հաշվետու տարիների շահութահարկի գումարը նվազեցնելու գործարար ծրագրի շրջանակներում համապատասխան տարվա ընթացքում ստեղծված նոր աշխատատեղերի մասով հաշվարկված լրացուցիչ աշխատավարձի եւ դրան հավասարեցված վճարումների 100 տոկոսի չափով, բայց ոչ ավելի, քան համապատասխան հաշվետու տարվա համար հաշվարկված փաստացի շահութահարկի գումարի 30 տոկոսը,

10) 2014 թվականի հունվարի 1-ից նվազագույն շահութահարկի համակարգի վերացում` զուգահեռաբար կատարելագործելով շահութահարկի գծով կանխավճարների համակարգը այնպես, որ կանխավճարներ չկատարվեն միայն այն դեպքում, երբ հարկային մարմնին ներկայացվում է գործունեությունը դադարեցնելու մասին դիմում (գործող օրենսդրությամբ սահմանված է, որ նոր հիմնադրված հարկատուն, կամ այն հարկատուն, որը նախորդ տարում հարկվող շահույթ չի ունեցել, կամ որի նախորդ տարվա շահութահարկի գումարը չի գերազանցել 500 հազար դրամը, կամ որը նախորդ տարում ԱԱՀ վճարող չի համարվել, կարող է շահութահարկի կանխավճարներ չկատարել: Բացի այդ, գործող օրենսդրությամբ սահմանված են կանխավճարների չափերը ինքնուրույն որոշելու հնարավորություններ, այն դեպքերի համար, երբ նախատեսվում է, որ ընթացիկ տարվա հարկվող շահույթը նախորդ տարվա համեմատությամբ պակաս է լինելու),

11) 2014 թվականի հունվարի 1-ից ամորտիզացիոն մասհանումների կատարման խմբավորված (փուլինգային) համակարգի ներդրում,

12) բոլոր ծառայությունների դիմաց հայաստանյան աղբյուրներից ոչ ռեզիդենտի ստացված եկամուտների հարկում հարկային գործակալների կողմից` 20 տոկոս դրույքաչափով,

13) շահութահարկի գծով ճշտված հաշվարկների ներկայացման համակարգի համապատասխանեցում այլ հարկատեսակների մասով կիրառվող համակարգերին,

14) ավելացված արժեքի հարկ վճարողների կամ ավելացված արժեքի հարկի վճարման պարտավորություն կրող անձանց շրջանակի հստակեցում,

15) անհատ ձեռնարկատեր չհանդիսացող ֆիզիկական անձանց կողմից կազմակերպությունների կանոնադրական կապիտալում կատարվող ներդրումների` ավելացված արժեքի հարկից ազատում միայն այն դեպքում, եթե՝

16) արտահանման գործարքների ժամանակ պահանջվող փաստաթղթերի ցանկի կրճատում,

17) առանց հարկային հաշիվների իրացումներ կատարելու դեպքում հարկվող շրջանառությունը 20 տոկոսով ավելացնելու համակարգի վերացում,

18)  ավելացված արժեքի հարկով հարկվող շրջանառությունը պակաս ցույց տալու կամ օրենքով սահմանված չափից ավել հաշվանցումներ կատարելու համար նախատեսված` պատասխանատվության կիրառման համակարգի վերանայում` տուգանքների չափերը կապելով պակաս վճարված կամ չվճարված հարկի գումարի հետ:

4.Տվյալ բնագավառում իրականացվող քաղաքականությունը . Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կողմից իրականացվող քաղաքականությունն ուղղված է փոքր եւ միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների համար գործունեության նպաստավոր պայմանների ձեւավորմանը, գործարար միջավայրի բարելավմանը, հարկային հարաբերություններ կարգավորող օրենսդրության հստակեցմանը, պարզեցմանը, տարընկալումների վերացմանը, արդյունավետ հարկային հսկողություն իրականացնելու հնարավորությունների ձեւավորմանը, հարկումից խուսափելու հնարավորությունների սահմանափակմանը:

5.Կարգավորման առարկան . Նախագծերի փաթեթի կարգավորման առարկան հարկային օրենսդրությունը եւ հարկային հարաբերություններ կարգավորող այլ օրենքներն են:

6. Նախագծերի փաթեթի մշակման գործընթացում ներգրավված ինստիտուտները եւ անձինք. Նախագծերի փաթեթը մշակվել է Հայաստանի Հանրապետության ֆինանսների նախարարության եւ Հայաստանի Հանրապետության կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի կողմից:

7. Իրավական ակտերի կիրառման դեպքում ակնկալվող արդյունքը. Նախագծերի փաթեթի ընդունման արդյունքում ակնկալվում է փոքր եւ միջին ձեռնարկատիրության սուբյեկտների համար ձեւավորել գործունեության նպաստավոր պայմաններ, բարելավել գործարար միջավայրը, հստակեցնել, պարզեցնել հարկային հարաբերություններ կարգավորող օրենսդրությունը վերացնել տարընկալումները, ձեւավորել արդյունավետ հարկային հսկողություն իրականացնելու հնարավորություններ, սահմանափակել հարկումից խուսափելու հնարավորությունները: