ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ
ԱԶԳԱՅԻՆ ԺՈՂՈՎԻ ԱՇԽԱՏԱԿԱԶՄԻ
ՂԵԿԱՎԱՐ - ԳԼԽԱՎՈՐ ՔԱՐՏՈՒՂԱՐ
պարոն ԱՐԱ ՍԱՂԱԹԵԼՅԱՆԻՆ
Հարգելի պարոն Սաղաթելյան
Ձեզ ենք ներկայացնում Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում առաջին ընթերցմամբ ընդունված «Հայաստանի Հանրապետության հարկային օրենսգրքում փոփոխություն կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի նախագծի (Պ-121-30.08.2017,21.11.2017-ՏՀ-011/1) վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության առաջարկությունը:
Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունն առաջարկում է ներկայացված նախագծով քննարկվող գործող օրենքի 78-րդ հոդվածը թողնել անփոփոխ` նկատի ունենալով հետևյալ հանգամանքները՝
2017 թվականի օգոստոսի 30-ից շրջանառության մեջ դրված նույն օրենքի նախագծին, (որով սակայն նախատեսվում էր սահմանել, որ և´ ԵԱՏՄ անդամ պետություններից, և´ ԵԱՏՄ անդամ չհամարվող պետություններից Հայաստանի Հանրապետության ապրանքների ներմուծման համար ԱԱՀ-ն վճարվում է Հայաստանի Հանրապետության սահմանը հատելու օրվան հաջորդող 90-րդ օրը ներառյալ) Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը 02/10.1/21988-17 2017-10-09 գրությամբ առաջարկել էր ներկայացված նախագծով քննարկվող գործող օրենքի 78-րդ հոդվածը թողնել անփոփոխ` հիմնականում այն հիմնավորմամբ, որ նախագծով նախատեսվող դրույթները հակասում են Հայաստանի Հանրապետության միջազգային պայմանագրերով սահմանված նորմերին, մասնավորապես՝ Մաքսային միության մաքսային օրենսգրքով (ԵԱՏՄ նոր մաքսային օրենսգրքով), ինչպես նաև «Եվրասիական տնտեսական միության մասին» 2014 թվականի մայիսի 29-ի պայմանագրի անբաժանելի մաս կազմող 18-րդ հավելվածով սահմանված նորմերին:
Հայաստանի Հանրապետության Ազգային Ժողովի տնտեսական հարցերի մշտական հանձնաժողովում նախագծի քննարկումների արդյունքում նախագիծն որոշակիորեն լրամշակվել է՝ նպատակ ունենալով միասնականացնել ԵԱՏՄ անդամ պետություններից և ԵԱՏՄ անդամ չհանդիսացող պետություններից ապրանքների ներմուծման համար ավելացված արժեքի հարկի գումարների վճարման ժամկետները և նախագծի լրամշակված տարբերակը 2017 թվականի դեկտեմբերի 8-ին ներկայացվել է Հայաստանի Հանրապետության Ազգային Ժողովի քննարկմանը:
Հարկ ենք համարում ընդգծել, որ 2017 թվականի դեկտեմբերի 8-ին Հայաստանի Հանրապետության Ազգային Ժողովի կողմից առաջին ընթերցմամբ ընդունված՝ «Հայաստանի Հանրապետության հարկային օրենսգրքում փոփոխություն կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի լրամշակված նախագծով սահմանվող դրույթները, ներքոհիշյալ նկատառումներով, նույնպես հակասում են Հայաստանի Հանրապետության վերոնշյալ միջազգային պայմանագրերով նախատեսված դրույթներին: Այսպես.
1. Առհասարակ, հարկ է նկատել, որ և´ Մաքսային միության մաքսային օրենսգրքի, և´ ԵԱՏՄ նոր մաքսային օրենսգրքի համաձայն` ԵԱՏՄ տարածք, մասնավորապես, Հայաստանի Հանրապետության տարածք ներմուծվող ապրանքների մասով մաքսատուրքերի և անուղղակի հարկերի վճարման պարտավորության ծագման դադարեցման և դրանց վճարման ժամկետների կարգավորումների ամրագրման առումով ոչ մի անդամ պետությանը սուվերեն իրավունք վերապահված չէ՝ հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ խոսքը վերաբերում է երրորդ երկրների հետ առևտրին, որի դեպքում արտաքին առևտրին վերաբերող մաքսատուրքերի և անուղղակի հարկերի հաշվարկման և վճարման կանոնների տարբերակված մոտեցումների սահմանումը ուղղակի կհակադրվի արտաքին առևտուրը միասնական սկզբունքներով իրականացնելու ընդհանուր մոտեցմանը: Թերևս այդ է պատճառը, որ օրինակ մաքսատուրքերի մասով սահմանված են միասնական դրույքաչափեր, սահմանված են մաքսային արժեքի որոշման միասնական կանոններ, սահմանված են մաքսային հսկողությանը վերաբերող միասնական ընթացակարգեր և այլն: Հակառակ դեպքում, եթե անդամ պետություններին իրավունք վերապահվի վերոնշյալ հարցերի շուրջ ազգային օրենսդրությամբ կարգավորումներ նախատեսելու համար, ապա անհասկանալի կլինի, թե ինչպես է իրականացվելու արտաքին առևտրի միասնական կարգավորումը:
2. «Բացթողում՝ ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ներմուծվող ապրանքների համար մաքսատուրքերի և անուղղակի հարկերի վճարման ժամկետները սահմանված են Մաքսային միության մաքսային օրենսգրքի 211-րդ և ԵԱՏՄ մաքսային նոր օրենսգրքի 136-րդ հոդվածներով: Նշյալ հոդվածների համաձայն`
- հայտարարատուի մոտ ներմուծման մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման պարտավորությունը «Բացթողում` ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ձևակերպվող ապրանքների համար առաջանում է մաքսային մարմնի կողմից մաքսային հայտարարագիրը գրանցելու պահից,
- «Բացթողում` ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ձևակերպվող ապրանքների դեպքում ներմուծման մաքսատուրքերը, հարկերը ենթակա են վճարման մինչև «Բացթողում` ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ապրանքների բացթողումը:
Հետևաբար, ԵԱՏՄ օրենսդրությամբ սահմանված ընդհանուր կանոնների համաձայն` երրորդ երկրներից ներմուծվող ապրանքների մասով մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման պարտավորությունների ծագման պահը պայմանավորված է մաքսային հայտարարագրի գրանցման պահով, իսկ դրանց վճարման ժամկետները՝ ապրանքների բացթողնման հանգամանքով: Ակնհայտ է, որ ԵԱՏՄ մաքսային օրենսդրությունը հստակ սահմանել է երրորդ երկրներից ներմուծվող ապրանքների մասով մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման ժամկետները, ինչը նշանակում է, որ ազգային օրենսդրությամբ այդ ժամկետներից տարբերվող ժամկետների սահմանումը կարող է հակադրության մեջ մտնել ԵԱՏՄ մաքսային օրենսդրությամբ ամրագրված կարգավորումներին: Այլ կերպ ասած՝ նախագծի ընդունման դեպքում կարող է ստացվել այնպես, որ երրորդ երկրներից ներմուծվող ապրանքների մասով ԵԱՏՄ մաքսային օրենսգրքի համաձայն` ներմուծման մաքսատուրքերը և հարկերը պետք է վճարվեն մինչև ապրանքների բացթողումը, իսկ Հայաստանի Հանրապետության ազգային օրենսդրության համաձայն` ապրանքների ներմուծումից հետո մինչև հանջոդող ամսվա 20-ը ներառյալ:
3. Միաժամանակ, հարկ է նկատել նաև, որ վերոնշյալ կարգավորումները «Բացթողում` ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ներմուծվող ապրանքների մասով մաքսատուրքերի և հարկերի վճարման ժամկետներին վերաբերող ընդհանուր կարգավորումներ են և նույն օրենսդրությամբ սահմանված են ընդհանուր կարգավորումներից տարբերվող կարգավորումներ, որոնք վերաբերում են առանձնահատուկ դեպքերի: Մասնավորապես, Մաքսային միության մաքսային օրենսգրքի 83-րդ և ԵԱՏՄ մաքսային օրենսգրքի 58-րդ հոդվածների համաձայն` մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման ժամկետների փոփոխությունը կարող է կատարվել հետաձգման կամ տարաժամկետ վճարման ձևով: Նույն հոդվածների (մասնավորապես՝ ԵԱՏՄ մաքսային օրենսգրքի 58-րդ հոդվածի 2-րդ մաս) համաձայն` մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման ժամկետների փոփոխության հիմքերը, պայմանները և կարգը սահմանվում է ազգային օրենսդրությամբ:
Ակնհայտ է, որ ԵԱՏՄ մաքսային օրենսդրության համաձայն, մաքսատուրքերի, հարկերի վճարման ժամկետների փոփոխության հնարավորություն նախատեսված է, սակայն այն նախատեսված է որոշակի առանձնահատուկ դեպքերի պարագայում հետաձգման կամ տարաժամկետ վճարման ձևով, այլ ոչ թե ընձեռում է ազգային օրենսդրությամբ առհասարակ «համատարած» բացառություն սահմանելու իրավունք: Միաժամանակ, հետաձգման կամ տարաժամկետ վճարման ձևով առանձնահատուկ դեպքերը (հիմքերը) նախատեսվում են ազգային օրենսդրությամբ, ինչը Հայաստանի Հանրապետության ազգային օրենսդրության պարագայում սահմանված է և վերաբերում է «Ավելացված արժեքի հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի 6.1-ին և Հայաստանի Հանրապետության հարկային օրենսգրքի 79-րդ հոդվածով սահմանված՝ ներմուծվող ապրանքների համար ԱԱՀ-ի վճարման ժամկետի հետաձգմանը:
Հարկ ենք համարում նշել, որ 2015 թվականի դեկտեմբերի 6-ին կայացած հանրաքվեով ընդունված՝ Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության 5-րդ հոդվածի 3-րդ մասի համաձայն, Հայաստանի Հանրապետության վավերացրած միջազգային պայմանագրերի և օրենքների նորմերի միջև հակասության դեպքում կիրառվում են միջազգային պայմանագրերի նորմերը: Վերոգրյալը նշանակում է, որ վերոնշյալ նախագիծը Հայաստանի Հանրապետության Ազգային Ժողովի կողմից ընդունվելու դեպքում այն ուղղակիորեն հակասելու է «Մաքսային միության մաքսային օրենսգրքի մասին» համաձայնագրի և «Եվրասիական տնտեսական միության մաքսային օրենսգրքի մասին» համաձայնագրի դրույթներին և Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության վերոնշյալ դրույթի ուժով «Բացթողում` ներքին սպառման համար» մաքսային ընթացակարգով ապրանքների ներմուծման համար ավելացված արժեքի հարկի վճարման ժամկետների առումով միևնույն է կիրառելի է լինելու նշյալ համաձայնագրերի դրույթները:
Հաշվի առնելով վերոգրյալը՝ «Հայաստանի Հանրապետության հարկային օրենսգրքում փոփոխություն կատարելու մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի նախագծի (Պ-121-30.08.2017, 21.11.2017-ՏՀ-011/1) ընդունումը համարում ենք ոչ նպատակահարմար:
Հարգանքով՝ ՎԱՀԵ ՍՏԵՓԱՆՅԱՆ