«ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐԿԱՅԻՆ ՕՐԵՆՍԳՐՔՈՒՄ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ԵՎ ԼՐԱՑՈՒՄՆԵՐ ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ» ՀԱՅԱՍՏԱ­ՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՕՐԵՆՔԻ ՆԱԽԱԳԾԻ (Պ-581-20.04.2020-ՏՀ-011/0) ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ԱՌԱՋԱՐԿՈՒԹՅՈՒՆԸ

 

Հայաս­տանի Հանրա­պե­տու­­թյան հարկային օրենս­գր­քում փոփոխություններ և լրա­­ցում­ներ կատա­­րելու մասին ՀՀ օրենքի նախագծով (այսուհետ՝  նախագիծ) առա­ջարկվում է ընդլայնել միկրոձեռնարկատիրության սուբյեկտ հա­մա­ր­վող՝ անհատ ձեռնարկատեր չհանդիսացող ֆիզիկական անձանց կողմից իրականացվող գոր­­­­­ծունեության տեսակների ցանկը: Մասնավորապես, առաջարկվում է այդ ցանկում ներա­ռել ներտնային վ­ե­րա­նորոգ­ման աշխատանքների իրականացումը, ներտնային ջրա­մատա­կա­րար­ման, ջրահե­ռաց­ման և ջե­ռուց­ման համակարգերի վերանորոգումը և մոն­տաժը, բանա­լիների, այդ թվում՝ էլեկ­տրո­նա­յին, պատրաստումը և վերանորոգումը, մատ­նա­հար­դարի և վար­սահարդարի ներտնային ծա­ռա­յությունը, էլեկտրական լարերի ներ­տնա­յին մոն­տաժը և սպա­սարկումը, երաժշտական գոր­­ծիքների ներտնային վերանորոգումը և սպա­սար­կումը, ներ­տնային մաքրման ծա­ռա­յու­թյունը, մեծահասակների և երեխաների համար դայակի ներ­տնա­յին ծառայությունը:

Նախագծի ընդունման հիմնավորման համաձայն՝ նախագծի ընդու­նման նպատակը սահ­­­­մանված կարգով որպես վարձու աշխատող չգրանցված ֆիզիկական անձանց պետու­թյան կողմից նույնականացնելու հնարավորության, ինչպես նաև ՀՀ աշխա­տան­քային օրենս­­գրքով սահմանված իրավունքների պաշտպանության ապահովումն է:

Այդ կապակցությամբ Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը հայտնում է հետևյալը.

1. ՀՀ աշխատանքային օրենսգրքի՝

1) 1-ին հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ ՀՀ աշխատանքային օրենսգիրքը կարգա­վո­րում է կոլեկտիվ և անհատական աշխատանքային հարաբերությունները, սահմանում է այդ հարա­­բերու­թյունների ծագման, փոփոխման և դադարման հիմքերն ու իրակա­նաց­ման կարգը, աշխա­տանքային հարաբերությունների կողմերի իրավունքներն ու պար­տա­կանու­թյուն­ները, պատաս­խանատվությունը, ինչպես նաև աշխատողների անվտան­գու­թյան ապա­հով­ման ու առողջու­թյան պահպանման պայմանները.

2) 13-րդ հոդվածի համաձայն՝ աշխատանքային հարաբերությունները աշխատողի և գոր­­ծա­տուի փոխադարձ համաձայնության վրա հիմնված հարաբերություններն են, ըստ որի` աշխա­տողն անձամբ, որոշակի վարձատրությամբ կատարում է աշխատանքային գործա­ռույթ­ներ (որոշակի մասնագիտությամբ, որակավորմամբ կամ պաշտոնում աշխա­տանք)` ենթարկ­վելով ներքին կարգապահական կանոններին, իսկ գործատուն ապա­հովում է աշխա­տան­քային օրենսդրությամբ, աշխատանքային իրավունքի նորմեր պարու­նակող այլ նոր­­մատիվ իրավական ակտերով, կոլեկտիվ և աշխատանքային պայմանա­գրերով նախա­տես­ված աշխատանքի պայմաններ:

ՀՀ հարկային օրենսգրքի (այսուհետ՝ Օրենսգիրք) 267-րդ հոդվածի 4-րդ մասի համա­ձայն՝ անհատ ձեռնարկատեր չհանդիսացող ֆիզիկական անձինք կարող են համարվել միկ­րո­­­ձեռնարկատիրության սուբյեկտներ, եթե զբաղվում են բացառապես Օրենսգրքի բաղ­կա­ցու­ցիչ մասը կազմող 3-րդ հավելվածով սահմանված գործունեության տեսակներով, իսկ 5-րդ մասի 9-րդ կետի համաձայն՝ իրենց գոր­ծու­նեության ընթաց­­քում անհատ ձեռնարկատեր չհան­­դիսացող այլ ֆիզիկական անձանց աշխատանքն օգտա­­գործող՝ անհատ ձեռնար­կա­տեր չհան­դիսացող ֆիզի­կական անձինք չեն կարող համար­­վել միկրոձեռնարկատիրության սուբ­­յեկտ­ներ։

Հետևաբար ակնհայտ է, որ Օրենսգրքի 3-րդ հավելվածով սահմանված գոր­ծու­նեու­թյան տեսակ­ների ցանկի ընդլայնումը չի կարող հանգեցնել օրենսդրությամբ սահմանված կար­­գով որպես վարձու աշխատող չգրանցված ֆիզի­կա­կան անձանց՝ ՀՀ աշխա­տան­քային օրենս­­գրքով սահմանված իրավունքների պաշտ­պանու­թյան ապահովմանը՝ հաշվի առնելով այն հան­գամանքը, որ այդ գործունեության տեսակներով զբաղվող անձինք միայնակ գոր­ծելու դեպ­քում աշխատանքային հարա­բերու­թյուն­ների մեջ չեն մտնում այլ ֆիզիկական անձանց հետ, իսկ վարձու աշխատող ներգրավելու և վերջիններիս հետ աշխա­տան­քա­յին հարա­բերու­թյուն­­ների մեջ մտնելու դեպքում զրկվում են Օրենսգրքի 3-րդ հավել­վածով նախա­տեսված գոր­­ծունեության տեսակների մասով միկրոձեռնար­կա­տի­րու­թյան սուբ­յեկտ համար­վելու իրա­վուն­քից։

2. Օրենսգրքի 267-րդ հոդվածի համաձայն՝ միկրո­ձեռնարկա­տիրու­­թյան սուբյեկտ կարող են համարվել ռեզի­դենտ առևտրային կազմակերպությունները, անհատ ձեռ­նար­կա­տեր հան­­դիսա­ցող ֆիզի­­կական անձինք, ինչ­պես նաև անհատ ձեռնարկատեր չհան­դիսացող ֆիզի­­կա­կան անձինք։ Ընդ որում, միկ­րո­ձեռ­նար­կատիրության սուբյեկտ համար­վելու առու­մով, անհատ ձեռ­նարկատեր հանդի­սա­ցող ֆիզի­կական անձանց նկատմամբ կիրառելի են այն բոլոր կար­գա­վո­րումները (սահ­մա­նա­փա­կում­ները), որոնք կիրառելի են ռեզիդենտ առևտ­րային կազ­մա­կեր­պու­թյունների մասով, իսկ անհատ ձեռ­նար­կա­տեր չհանդիսացող ֆիզի­կական անձինք, ինչ­պես արդեն նշվեց, կարող են համար­­վել միկրո­ձեռ­նար­կա­տի­րու­թյան սուբյեկտներ միայն Օրենս­գրքի 3-րդ հավելվածով սահ­­մանված գոր­ծու­նեության տեսակ­ների մասով, և եթե այդ գոր­ծունեության տեսակների մասով տարե­կան իրաց­ման շրջա­նառությունը չի գերազանցում 24 մլն դրամը։

Այս առումով, հարկ է նկատել, որ եթե նախագծի նպատակը նաև միկրո­ձեռնարկա­տի­րու­թյան հարկման համակարգի կիրառության շրջանակի ընդլայնումն է, ապա նախա­գծով առա­­ջարկվող գործունեության տեսակներով զբաղվող՝ որպես անհատ ձեռնար­կատեր հաշ­վառ­­­ված ֆիզիկական անձինք տարեկան մինչև 24 մլն դրամ իրացման շրջա­նառություն ունե­նալու դեպքում արդեն իսկ կարող են համարվել միկրոձեռնար­կա­տիրության սուբ­յեկտ­ներ։

3. Վերջին շրջանում հարկային քաղաքականության բնագավառում կատարված փոփո­­խու­թյունների արդյունքում հարկման հիմնական և այլընտրանքային համակար­գերի միջև ձևա­­վորվել է այնպիսի հարաբերակցություն, որը թեև հարկային համակարգի զարգացման հեռա­նկարի տեսանկյունից չի կարող բնութագրվել որպես կատարյալ, բայց այդուհանդերձ այդ հարաբերակցությամբ որոշակիորեն հավասարակշռվել են հարկման այլընտրանքային համա­կարգերի կիրառության դրական ու բացասական հետևանքները։ Այս առումով, հարկ­ման այլընտրանքային համա­կար­գերի կիրառության շրջանակի հետագա ընդլայ­նումը կխա­թարի այդ հավա­սարակշռությունը: Ավելին, հարկման տարբեր համա­կար­գերի կիրառության նախորդ տարի­ների, ինչպես նաև միջազ­գային փորձի ուսում­նա­սի­րու­թյան արդյունքները ցույց են տալիս, որ հարկման այլ­ընտ­­րանքային համա­կար­գերի կիրա­ռու­թյունն անխու­սա­փե­լիորեն հան­գեցնում է այն­պիսի բացա­սական երևույթ­ների, ինչպիսիք են՝

1) ձեռնարկատիրական գործունեության վերջնական ֆինանսական արդյունքների և հարկի մեծության միջև փոխադարձ կապի բացակայությունը,

2) ստորին մակարդակում գտնվող հարկման համակարգերում արհեստականորեն տեղա­վորվելու և այդ կերպ հարկերի վճարումից խուսափելու ձգտումը,

3) հարկման տարբեր համակարգերի միջև արհեստական գոր­ծարքների իրա­կա­նաց­մամբ հարկային պլանավորման հնարավորությունների ընդլայ­նումը,

4) գործարքների փաստաթղթավորման շղթայի ամբողջականության խաթարումը,

5) հարկային վարչարարության հետ կապված դժվարությունները, հետևաբար նաև՝ արդ­­­­յունավետության ցածր մակարդակը։

Միևնույն ժամանակ, անհրաժեշտ է հաշվի առնել այն հանգամանքը, որ ներկայումս միկ­րո­ձեռ­նար­կա­տիրության հարկման արտոնյալ համակարգում գործող տնտեսավարող սուբ­յեկտների թիվը էականորեն ավելին է, քան գնահատվում էր նախքան այս համա­կարգի ներ­դրումը։ Ուստի, միկրո­ձեռ­նար­կա­տիրության հարկման արտոնյալ համակարգի կիրա­ռու­թյան շրջանակի հետագա ընդլայնման քաղաքականությունը խրախուսելի չէ:

Հաշվի առնելով վերոնշյալը՝ գտնում ենք, որ հարկային համա­կար­­գերի վերա­­նայմանն ուղղ­ված հետագա քայլերը պետք է ունենան տրա­մա­գծորեն հակա­ռակ ուղղ­վա­­­ծու­թյուն՝ նպա­տակ ունենալով հնարավորինս կրճատել հարկ­ման այլ­ընտրան­քային համա­­կար­գերի կիրա­ռության շրջանակը։

4. Ընդգծենք նաև, որ նախագծով առաջարկվող գործու­նեության տեսակ­ները հիմ­նա­կա­նում ձեռնարկատիրական բնույթի են, հետևաբար տրամաբանական է, որպեսզի ֆիզի­կա­կան անձինք ինչպես նախագծով առաջարկվող, այնպես էլ առհասարակ նմա­նատիպ գոր­ծու­նեու­թյան տեսակներն իրականացնեն՝ հաշվառվելով որպես անհատ ձեռ­նար­կատեր: Այդ դեպ­քում վերջիններս բնակ­չության համար աշխա­տանքներ կատա­րե­լիս կամ ծա­ռա­­յու­թյուն­ներ մատու­ցե­լիս պարտավոր կլինեն դուրս գրել համա­պատաս­խան հաշվար­կային փաս­տա­թղթեր, ինչ­պես նաև հար­կային մարմին ներկայացնել հաշ­վետ­վու­թյուն` գործու­նեու­թյան բոլոր տե­սակ­ների մասով իրաց­ման շրջանառության վերա­բեր­յալ, ինչը հար­կային մարմ­­նին հնա­րա­վո­րու­թյուն կընձեռի վարչա­րա­րա­կան համապա­տաս­խան գոր­ծիքակազմի միջո­ցով իրա­­­կա­նաց­նել պատ­­­­շաճ վերահսկո­ղու­թյուն:

5. Ներկայացված առաջարկությունը նաև հարկումից խուսափելու ռիսկեր է պարու­նա­կում, քանի որ առաջարկվող գործունեության տեսակներով արդեն իսկ զբաղ­վող և, օրինակ, շրջանառության հարկ վճարող համարվող անձինք կարող են իրենց գործու­նեու­թյունն իրա­կա­նացնել իրենց վարձու աշխատողներին միկրո­ձեռ­նար­կա­տիրու­թյան սուբյեկտ գրանցելու միջո­ցով: Արդյունքում նշված վարձու աշխա­տողները փաս­տացի կզրկվեն նաև իրենց աշխա­­տան­քային իրավունքները պաշտպանելու հնարավորությունից։

6. Բացի այդ, անհրաժեշտ է հաշվի առնել, որ իրականացվող հարկային քաղա­քա­կա­նու­թյունը պետք է ուղղված լինի հարկային հաշվետվողականության բարձրացմանը, ինքնա­հայ­տա­րարագրման և հարկային կարգապահության ապահովման համար անհրա­ժեշտ մեխա­­նիզմ­ների ներդրմանը, մինչդեռ նախագծով ներկայացված առաջարկությունն ունի ճիշտ հակա­ռակ ուղղվածություն:

Ամփոփելով վերոգրյալը` Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը նախագծի ընդունումը համարում է ոչ նպատա­կահար­մար։

Այդուհանդերձ նախագծի տեքստի վերաբերյալ հարկ ենք համարում նշել, որ.

1) հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ նախագծով նախատեսված փոփո­խու­թյունը կատար­վում է ոչ թե Օրենսգրքի 272-րդ հոդվածում, այլ Օրենսգրքի բաղկացուցիչ մասը կազ­­մող 3-րդ հավելվածում, անհրաժեշտ է նախագծի նախաբանում «272-րդ հոդվածի» բառերը փոխա­րինել «բաղկացուցիչ մասը կազմող» բառերով,

2) հիմք ընդունելով«Նորմատիվ իրավական ակտերի մասին» օրենքի 33-րդ հոդվածի 3-րդ մասի պահանջները և նկատի ունենալով, որ նախագծով կատարվում է միայն փոփո­խու­թյուն՝ նախագծի վերնագրից անհրաժեշտ է հանել «լրացումներ» բառը: